Інтерактивна вправа – центральна частина уроку, яка має займати близько 50–60 % часу, її мета – засвоєння навчального матеріалу, досягнення результатів уроку. Обов'язковою є така послідовність і регламент проведення інтерактивної вправи:
- Інструктування (2 – 3хвилини).
- Об'єднання в групи і розподіл ролей (1 – 2хвилини).
- Виконання завдання, де вчитель виступає як організатор, помічник, ведучий дискусії (5 – 15 хвилин).
- Презентація результатів виконання вправи (3 – 15 хвилин).
- Рефлексія результатів учнями, що є природним і найважливішим компонентом інтерактивного навчання.
Рефлексія здійснюється в різних формах: як індивідуальна робота, робота в парах, групах, дискусія. Вона застосовується після найважливіших інтерактивних вправ, після уроку, після закінчення певного етапу навчання.
На етапі проведення інтерактивної вправи на уроці в початковій школі можна застосувати наступні інтерактивні методи й прийоми.
На етапі проведення інтерактивної вправи на уроці в початковій школі можна застосувати наступні інтерактивні методи й прийоми.
ПРАВИЛА
(тривалість – 15 хв.)
(тривалість – 15 хв.)
Послідовність проведення:
- Проведення вправи дисциплінує та полегшує у майбутньому роботу вчителя.
- Необхідною умовою вправи є послідовне подання правил з їхніми роз’ясненнями та їх позитивне спрямування.
- Перші правила пропонує вчитель, а інші – учні. Після запису кожного-правила необхідно запитати: «Чи всі погоджуються із цим правилом? Чи всі розуміють, що означає це правило?»
Приклади ПРАВИЛ:
- Приходити вчасно
- Бути позитивними
- Говорити від себе
- Говорити по черзі
- Дотримуватись добровільності
- Бути конфіденційним.
Запропонуйте використовувати в разі порушення правил який-небудь жест, наприклад, «підняті руки».
Питання для обговорення вправи :
1. Чи хочете ви щось додати?
2. Навіщо ми робили цю вправу?
Поясніть, що ця вправа дає можливість навчитись дотримуватись правил не тільки під час занять, а й у повсякденному житті.
Питання для обговорення вправи :
1. Чи хочете ви щось додати?
2. Навіщо ми робили цю вправу?
Поясніть, що ця вправа дає можливість навчитись дотримуватись правил не тільки під час занять, а й у повсякденному житті.
ЗНАЙОМСТВО
(тривалість – 15-20 хв.)
(тривалість – 15-20 хв.)
Мета проведення вправи: створити доброзичливу, невимушену атмосферу для роботи; спробувати з'ясувати особистісні риси та якості учасників групи, спрямувати роботу на досягнення поставленої мети.
Послідовність проведення:
ВАРІАНТ 1
Попросіть учнів:
- Назвати своє ім’я та розповісти свою історію (чому батьки так назвали).
- Назвати рису власного характеру, що починається з літер, які є в імені.
- Вказати, за що його (її) поважають інші люди.
Для проведення вправи скористайтеся методом «незакінченого речення» та «уявного мікрофона». Щоб уникнути затягування часу, обов'язково наголосіть, що у представленні має бути лише одне речення та для зразка розпочніть вправу. («Мене звуть ______, я – _______»).
ВАРІАНТ 2
- Об’єднайте учнів у пари й попросіть протягом 2 хв. розповісти один одному про себе (місце проживання, інтереси тощо). Представлення кожного учня у великому колі робить його партнер.
- Обмежте час для представлення (до 1 хв.)
Питання для обговорення вправи:
- Навіщо ми робили цю вправу?
- Які почуття вона у Вас викликала?
- Чому Ви особисто навчилися?
- Які труднощі можуть виникнути при проведенні цієї вправи?
Інструкції для учнів:
- Починайте висловлюватися спершу за бажанням, а потім по черзі.
- Дотримуйтесь одного з правил активного слухання, головне, – не перебивайте один одного.
- Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
- Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
- Намагайтесь у групі прийти до спільної думки, хоча в деяких випадках у когось з групи може бути особлива думка і вона має право на існування.
МАГІЧНІ ДРІБНИЧКИ
- Намагайтеся уникати слова «розподілятись», «розподіляти» дітей на пари, трійки, групи тощо. Пам'ятайте: учні об’єднуються! З об’єднаних учнів виростають дорослі, здатні об’єднуватися і працювати разом, виростає об’єднана країна, держава або нація.
- Все, що пропонують учні, має бути прийняте й обговорене. Не слід казати їм, що це «правильна чи неправильна відповідь», варто лише допомогти опанувати інформацію і прийняти власні рішення. Стежте, щоб ніхто з учнів не залишався поза обговоренням.
- Рішення учнів треба сприймати серйозно, якщо ви бажаєте налагодити процес навчання взаємодії й розвитку навичок критичного мислення.
- Деякі учні готові активно працювати й у великій групі, але по-справжньому ефективною групова робота буде в групі, що не перевищує 5 - 6 учасників. Великі групи потребують інших технологій!
- Як розпочати дискусію? Зверніться із проблемним запитанням до всієї групи. Повідомити на початку, думки скількох учасників ви хотіли би почути. Щоб заохотити до участі, можете задати запитання: «Хто з вас має відповідь на моє запитання?». Після цього можете попросити одного з тих, хто підняв руку, поділитися своїми думками.
- Картки відгуків. Роздайте невеликі картки паперу та попросіть анонімно записати відповіді на ваше запитання. Використовуйте цей метод з метою економії часу та забезпечення анонімності у відповідях на непрості запитання.
Використовуйте роботу в парах тоді, коли хочете залучити кожного, але не маєте достатнього часу для проведення обговорення в малих групах. Такий метод є ефективним для розвитку стосунків взаємопідтримки під час проведення більш складних видів діяльності.
Зразки інтерактивних вправ, які доцільно використовувати на уроках у початкових класах
«Мозковий штурм» або атака
Метод полягає у вирішенні проблеми та виробленні певної ідеї за обмежений час (10-15 хвилин).
Обрати керівників груп шляхом проведення бліцтурніру (5-6 запитань із теми уроку), решта учасників формується за вибором учнів. 5-6 осіб (оптимальна кількість дітей у групах) розміщуються навколо стола. Лідер групи отримує та оголошує тему для обговорення та пропонує протягом хвилини по черзі висловити свої думки. Секретар фіксує ідеї. Головне - кількість ідей. Кількість породжує якість. Мають право на існування й абсурдні, на перший погляд, думки. Не допускати критики. Можливе запозичення чужих ідей з метою їх удосконалення. Важливо у процесі обговорення довести правильність своєї думки, а також бажано дійти спільного висновку. Ідеї груп записуються на дошці. У процесі обговорення обґрунтовується остаточний вибір. Рефлексія: «Ця ідея допоможе нам...», «Ми дійшли думки, що...», «У ході обговорення я зацікавився...».
Вид роботи активізує інтелектуальні здібності дітей, розвиває фантазію, виробляє вміння толерантно ставитись до чужих думок. Ця діяльність потребує певної підготовки класу, ознайомлення учнів із правилами «мозкового штурму». Доцільно використовувати у 3-4х класах.
Акваріум
Поділ на групи аналогічно попередній вправі. Одна з груп займає місце в центрі класу, отримує завдання для обговорення, виконання (дискусія або «мозковий штурм», рольова гра, інсценізація). Протягом 3-5-ти хвилин відбуваються розгляд ідеї, виконання завдання, після чого — коротке обговорення того, що почули всім класом. Потім місце за центральним столом займає інша група. Рефлексія: «Я робив це для того, щоб...», «Я відчував, що...».
Цей вид роботи можна використовувати на підготовчих етапах до введення більш складних інтерактивних технологій.
Навчаючи - учусь
Суть прийому полягає в тому, що кожен учень може передати свої знання іншим дітям та отримати від однокласників нову для себе інформацію у процесі спілкування.
Кожна група має певний обсяг інформації, розділеної на частини та записаної на окремих індивідуальних аркушах. За певний час діти повинні засвоїти свою частину інформації та поділитися з іншим учасником групи. Спілкуватись потрібно тільки з одним учасником. Таким чином, усі діти у групі засвоюють певну суму знань. Потім групи обмінюються делегатами, які навчають дітей іншої групи того, що вивчили самі.
Прийом виявився дуже ефективним при узагальненні матеріалу з обраної теми, закріпленні та повторенні вивченого. Стимулює в учнів бажання до навчальної діяльності, створює ситуацію успіху.
Рефлексія: «Я дізнався багато нового завдяки тому, що...».
«Мікрофон»
Цей прийом може використовуватись як у груповій, так і у фронтальній роботі з учнями, може стати частиною інших інтерактивних прийомів («Мозкова атака», «Акваріум» тощо). Полягає у вільному висловлюванні ідей, думок або відповідей на запитання. Діти повинні дотримуватись певних правил: висловлюватись по черзі й тільки в символічний (іграшковий) мікрофон, не перебивати та не критикувати інших.
Даний вид роботи дозволяє виховувати в учнів уміння вислуховувати інших, бажання ділитися своїми думками.
Рефлексія: «Коли я висловлювався в мікрофон, я ...».
Ефект від використання інтерактивних прийомів максимальним буде тільки тоді, коли сам учитель глибоко усвідомить суть і необхідність такої роботи, при цьому врахує вікові особливості та рівень розвитку учнів класу.
Демократизація навчання, що є потребою суспільства, неможлива без осучаснення уроку. Уроку, який проводиться для учнів і заради учнів. Майстерність учителя сьогодні полягає у творчому підході до конструювання уроків, у постійному прагненні підвищити ефективність навчально-пізнавальної діяльності шляхом новітніх організаційних форм. При цьому значущою залишається реалізація на уроці виховних, розвивальних та освітніх завдань.
Немає коментарів:
Дописати коментар