Майстер-клас урок читання 3 клас


Майстер-клас урок читання з використанням
інтерактивних технологій
3клас

Хід уроку
І. Вправи на вдосконалення навичок читання.
1. Гра "Переплутанка".

Читання анаграм.

сніжпідник (підсніжник)     астрай (айстра)    ,
нятрода (троянда)             каалфі (фіалка)
шоквола (волошка)            гаритмарка (маргаритка)
циснар (нарцис)                 кам (мак)
темазанхри (хризантема)   пантюль (тюльпан)
шокамар (ромашка)          азканедбу (незабудка)

Яким одним словом можна узагальнити усі ці слова? (Квіти.)

„ Мозковий штурм”

Які квіти ви ще знаєте?

Які квіти називаються лісовими, польовими, декоративними?

2.  Розмовна хвилинка.

  Квіти — це вічні і прекрасні супутники нашого життя. А чи знаєте
ви, що квіти насправді чарівні? Вони розмовляють між собою, сміють
ся, люблять, як і ми, вранці умиватися, грітися на сонечку і навіть ба
чать різнокольорові сни. Зараз ми з вами відгадаємо, які сни бачать деякі
квіти.

Учитель показує малюнки квітів. Діти повинні назвати цю квітку і колір її сну; всі інші слова говорить учитель.



„ Асоціативний кущ”

Кожній квітці уночі
 Сняться кольорові сни.
... (Кульбабі) сняться ... (золоті),
 ... (Тюльпану) — сни ... (червоні).
 І дуже-дуже ... (голубі) —
 ... (Дзвіночку) лісовому.
 ... (Бузку) — ... (бузкові) сняться сни,
... (Волошці) — ... (волошкові).
 ... (Ромашці) — ... (білі) від роси.
 ... (Фіалці) — ... (фіалкові).

3. Читання вірша із пропущеними літерами, що позначають голосні звуки.

_ вр_нц_ пр_к_д_ _тьс_
 Кв_т_:  т_м _ т_т. _
   р д  жн м  згр_йк_м_
 Дл_ вс_х  нвкрг цв_т_ть.
(А вранці прокидаються
 Квіти: там і тут.
 І райдужними зграйками
 Для всіх навкруг цвітуть.)

II. Повідомлення теми і мети уроку.

Чарівний світ казкового квіткового царства. Скільки легенд, казок, віршів складено про них! І кожна ще й досі таїть у собі чимало

незвіданого, загадкового, таємного. Ось подивіться на цю квітку.

(Учитель показує малюнок незабудки.) Ви впізнали її?


А ось послухайте, про що розповіли незабудки українському письменнику Ігорю Калинцю. Він усе запам'ятав і записав для вас.

III. Опрацювання казки І. Калинця "Про що розповіли Незабудки".

   Розповідь про автора твору

        Ігор Калинець — наш земляк, який живе і працює у Львові. З раннього

дитинства майбутній поет цікавився історією своєї Батьківщини, культурою рідного

народу. І, звичайно, коли почав писати свої твори, то в них висловлював любов до

неньки-України, до звичаїв рідного народу. Та за тодішньої влади це був злочин.

Поет встиг видати лише однісіньку маленьку книжечку «Вогонь Купала» в 1966

році, і за це був засланий у далекий холодний Сибір. Понад двадцять років ми не

чули його чистого голосу. Його твори друкувались лише за кордоном. Тепер,

нарешті, починають друкувати поезію Калинця і в Україні.

                  Важко було людині, яка всім серцем любила Україну, жити так далеко від неї,

від друзів, від рідних. Та була в нього єдина втіха, яка підтримувала поета. Ось

послухайте, як про це говорить сам І.Калинець:     «Я жив далеко від рідного краю,

від рідного міста. І була в мене єдина радість — невеличка грядка квітів. Щодень я

милувався нею, спостерігав, як поспішають квіти вибуяти за коротке північне літо,

зацвісти і дати насіння».

       Вижити, не скоритися та ще й писати такі мудрі,  добрі, красиві твори допомагала

поетові його маленька  донечка Дзвінка. Для неї тато написав цілу книжечку,  яка так і

називається «Книжечка для Дзвінки». ; У ній поет учить нас у буденному бачити

незвичайну, дивовижну красу. Минули роки, маленька Дзвінка  стала дорослою,

красивою дівчиною. Та поезія  І.Калинця безсмертна, бо підростають нові Дзвінки,

Михайлики, Лесики, Юрчики, які читають твори цього  автора. Ось і ми з вами

сьогодні будемо вивчати один  з його творів.

1. Слухання казки. Перевірка первинного сприймання.

Характеристика головних дійових осіб твору.

 Назвіть дійових осіб казки.
    Хто з них є головним героєм?
 Які слова використовує автор, щоб ми змогли побачити характер дівчинки?
    Чому чаклунка вирішила допомогти дівчинці?
    Яка біда була у дівчинки? Хто допоміг
їй позбутися забудькуватості?


„Передбачення

Дочитайте речення. (Учитель читає початок речення. Учні мають знайти його в підручнику і дочитати.)

  Та була в дівчинки одна біда: вона ... (плутала назви квітів і різного зілля, а то й зовсім забувала, як вони називаються).

  Дівчинка виглянула у вікно: ... (а в саду біля квітів якась бабуся).

  Винесла вона для ... (незнайомої бабусі молока з коржиком).

  Глянула вона на квіти, а ... (вони мовчать, ніби й не виростали на очах і не розмовляли щойно).



2.   Словникова робота.

Вправа на миттєве сприймання слів.

Слова на картках-блискавках: дівчина, квіти, незабудка, забула, забудько, пригадала.

Які спорідненні слова запам'ятали? А слова, протилежні за значенням?

3.   „ Взаємні запитання”

Фізична хвилина (рухлива)

Раз! Два! Час вставати,

Будемо відпочивати

Три! Чотири! Посідаймо.

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Кілька раз понахилялись

Залічик сонячний, до нас

Завітав у світлий клас

Будем бігати, стрибати

Щоб нам, зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім, вісім! Час настав

Повернутися до справ.

Сенкан
( складання за правилами коротких «віршів»)


1-рядок – словникове слово ( іменник)                   Айстра.
2-й рядок – прикметники ( опис )                            Червона, біла, фіолетова.
3-й рядок – дієслово ( дія )                                        Росте, розцвітає, в’яне.
4-рядок – речення                                                       Восени розпустилась  красива айстра. 
5-рядок – висновок.                                                    Квітка.

Тлумачення незрозумілих слів.
 Літепло — тепла вода.
Гайовйк — лісовик.
Знітилася — засоромилась.
Хутко — швидко.

4.Читання казки учнями мовчки.

Від чийого імені ведеться розповідь?

Під час читання проводжу гру "Небо — земля".


Робота в парах.

На зворотному боці квітки, прикріпленої до дошки, є план казки.     Прочитайте         його. Чи     все    тут    правильно? Розташуйте       пелюстки   квітки порядку, 
     у якому розгортаються  події в казці.

План

1.     Заблукала в лісі.

2.     Розмова чарівниці з квіточками.

3.     Дівчинка приїхала в село

4.     Незабудки допомагають дівчині.

5.     Біда дівчини.

6.     Гра „ Знайди і прочитай ”. Вибіркове читання.

    Прочитайте, як дівчинка доглядала квіти. Як квіти дякували їй за це?

    Прочитайте, яка біда була у дівчинки.

    Прочитайте уривок, який показує, що дівчинка була доброю не тільки до квітів, а й до людей.

    Чому дівчинка плакала у лісі? Що з'явилося від її сліз? Прочитайте опис цих квітів.
    Що змінилося у дівчинки з часу пригоди у лісі? Прочитайте.

    Чому з'явилися квіти незабудки?

7.     Читання казки в особах.

Робота в групах.

Завдання1.

У кожній групі діти визначають, хто читатиме слова автора, дівчинки,

гаиовика, квітів, незабудок і чарівниці.

Завдання2.

Діти в групах складають речення зі слів на картках, що є в них на партах у

конвертиках. Лідер групи презентує роботу, читає фрагмент казки, в якому є це

речення.

1-ша група. Бризнули з очей дрібні сльози і покотилися в траву.

2-га група. От котрась із нас почує тебе, хоч би де ти була, і допоможе в скруті.

3-тя група. З того часу дівчинка рідко коли щось забуває.

4-та група. Коли б не була ота дівчинка забудьком, то, може, не було б і нас,

Незабудок.

IV. Підсумок уроку.

Кросворд .
Флора та Незабудка хочуть перевірити, як ви запам'ятали казку.

Для цього передали вам кросворд.





1








2





















4










1.           Головна героїня розповіді? (Дівчинка.)
2.           Кого дівчина зустріла в кінці лісу? (Гайовик.)
3.           Які квіти утворилися з її сліз? (Незабудки.)
4.           Бабуся, яка розмовляла з квітами і дівчинкою. в    (Чарівниця.)


„ Мікрофон ”

Як ви думаєте, чому усі квіти так хотіли допомогти дівчинці? (Тому, що вона їх

садила, доглядала, поливала і любила.)

А що треба робити, щоб ця квіткова краса прикрашала нашу землю постійно?

 (Треба бережно ставитись до квітів.)

Гуляючи у лісі чи гаю, садку чи полі, прислухайтеся до тихих розмов квітів.
 І, можливо, ви почуєте, як вони звертаються до вас:

— Ми завжди були б щасливі,
І пахучі, і красиві,
Якби в полі, в лісі, в лузі
Бачили ми тільки друзів.
                            Тих, які б нас не топтали,
Без потреби не зривали.
                          А на клумбах вдома, в школі
Висівали нас доволі,
Доглядали, поливали.
                            Ми б всім радість дарували!










Додаток

Легенди про незабудки


Легенда 1
Багато років тому наречений з нареченою пішли на берег річки гуляти. Раптом дівчина побачила край стрімкого берега невідому їй чарівну квітку і захотіла дістати її. Хлопець одразу ж нагнувся, щоб зірвати їй квітку. Та цієї миті впав у річку. Юнак довго боровся з течією, але даремно. Він встиг лише крикнути своїй коханій: «Не забудь мене», — і пішов на дно.
Дівчина на його могилі посадила цю блакитну квіточку з берега річки, назва якої складається з останніх слів юнака.


Легенда 2
У німецьких народних повір'ях незабудка має властивість відкривати скарби. Якщо хтось знайде її край дороги, то варто лише підійти до найближчої скелі і торкнутись її квіткою, та відразу розкриється. Всередині буде багато золота, коштовного каміння та інших скарбів. Таємничий голос скаже, що все це можна брати, лише не можна залишати найкраще. А найкраще — це чарівна незабудка.
Проте люди беруть золото і забувають про квітку. На виході таємничий голос знову застерігає: «Не забудь найкращого». І лише тепер людина здогадується про свою помилку. Повертає назад, але скеля вже замкнулася і замість скарбів із кишень сиплеться сміття.
Легенда З
   А я прочитала легенду про те, що незабудка виникла із сліз нареченої, яка проливала їх у час розлуки з милим. Помітивши, як ця рослина піднялася і розквітла, вона назвала її незабудкою й заприсягнулась: де тільки зустріне її — зривати й зберігати як пам'ять про свого коханого.
Незабудка — символ відчайдушної дружби і вірності, символ пам'яті в багатьох народів світу.
Назва цієї квітки передає значення самого слова: «не забувай» — у німців; «будь вірним» — у французів; «пам'ятай» — в англійців.
У Франції незабудки дарують на пам'ять і зберігають як реліквію.
У Німеччині святкують День незабудки.
В Англії на свято Травневої королеви дівчині, яку обирали королевою, наступного року дарували вінок і букет з незабудок, щоб вона не забула свого «царювання».
* * *
Легенди різних народів світу пояснюють походження незабудки по-різному:
• квіти із сліз ангела, що полюбив земну красуню і при розлученні з коханою пролив сльози (Персія).


Немає коментарів:

Дописати коментар