Майстер-клас урок читання з використанням
інтерактивних технологій
3клас
Хід уроку
І. Вправи
на вдосконалення навичок читання.
1. Гра "Переплутанка".
Читання анаграм.
сніжпідник (підсніжник)
астрай
(айстра) ,
нятрода (троянда) каалфі (фіалка)
шоквола (волошка) гаритмарка (маргаритка)
циснар (нарцис) кам (мак)
темазанхри (хризантема)
пантюль
(тюльпан)
шокамар (ромашка) азканедбу (незабудка)
—Яким одним словом можна
узагальнити усі ці слова? (Квіти.)
„ Мозковий штурм”
— Які квіти ви ще знаєте?
—Які квіти називаються
лісовими, польовими, декоративними?
2. Розмовна хвилинка.
— Квіти — це вічні і прекрасні супутники нашого
життя. А чи знаєте
ви, що квіти насправді чарівні? Вони розмовляють між собою, сміють
ся, люблять, як і ми, вранці умиватися, грітися на сонечку і навіть ба
чать різнокольорові сни. Зараз ми з вами відгадаємо, які сни бачать деякі
квіти.
ви, що квіти насправді чарівні? Вони розмовляють між собою, сміють
ся, люблять, як і ми, вранці умиватися, грітися на сонечку і навіть ба
чать різнокольорові сни. Зараз ми з вами відгадаємо, які сни бачать деякі
квіти.
Учитель
показує малюнки квітів. Діти повинні назвати цю квітку і колір її сну; всі інші
слова говорить учитель.
„
Асоціативний кущ”
Кожній квітці уночі
Сняться кольорові сни.
... (Кульбабі) сняться ...
(золоті),
... (Тюльпану) — сни ... (червоні).
І дуже-дуже ... (голубі) —
... (Дзвіночку) лісовому.
... (Бузку) — ... (бузкові) сняться
сни,
... (Волошці) — ... (волошкові).
... (Ромашці) — ... (білі) від роси.
... (Фіалці) — ... (фіалкові).
3. Читання
вірша із пропущеними літерами, що позначають голосні звуки.
_ вр_нц_ пр_к_д_ _тьс_
Кв_т_:
т_м _ т_т. _
р д
жн м згр_йк_м_
Дл_ вс_х нвкрг цв_т_ть.
(А вранці прокидаються
Квіти:
там і тут.
І райдужними зграйками
Для всіх навкруг цвітуть.)
II. Повідомлення
теми і мети уроку.
— Чарівний світ
казкового квіткового царства. Скільки легенд, казок, віршів складено про них! І
кожна ще й досі таїть у собі чимало
незвіданого, загадкового,
таємного. Ось подивіться на цю квітку.
(Учитель показує малюнок
незабудки.) Ви впізнали її?
— А ось послухайте, про що
розповіли незабудки українському письменнику Ігорю Калинцю. Він усе запам'ятав
і записав для вас.
III. Опрацювання
казки І. Калинця "Про що розповіли Незабудки".
Розповідь про автора твору
—
Ігор Калинець — наш земляк, який
живе і працює у Львові. З раннього
дитинства майбутній поет цікавився
історією своєї Батьківщини, культурою рідного
народу. І, звичайно, коли
почав писати свої твори, то в них висловлював любов до
неньки-України, до звичаїв рідного
народу. Та за тодішньої влади це був злочин.
Поет встиг видати лише
однісіньку маленьку книжечку «Вогонь Купала» в 1966
році, і за це був засланий у
далекий холодний Сибір. Понад двадцять років ми не
чули його чистого голосу.
Його твори друкувались лише за кордоном. Тепер,
нарешті, починають друкувати поезію Калинця і в
Україні.
Важко було людині, яка всім серцем
любила Україну, жити так далеко від неї,
від друзів, від рідних. Та була в
нього єдина втіха, яка підтримувала поета. Ось
послухайте, як про це говорить сам І.Калинець: «Я жив далеко від рідного
краю,
від рідного міста. І була в
мене єдина радість — невеличка грядка квітів. Щодень я
милувався нею, спостерігав, як поспішають
квіти вибуяти за коротке північне літо,
зацвісти і дати насіння».
Вижити, не скоритися та ще й писати такі
мудрі, добрі,
красиві твори допомагала
поетові
його маленька донечка
Дзвінка. Для неї тато написав цілу книжечку, яка так і
називається
«Книжечка для Дзвінки». ; У ній поет учить нас
у буденному бачити
незвичайну,
дивовижну красу. Минули роки, маленька Дзвінка стала дорослою,
красивою дівчиною. Та
поезія І.Калинця безсмертна, бо підростають нові
Дзвінки,
Михайлики,
Лесики, Юрчики, які читають твори цього автора. Ось і ми з вами
сьогодні
будемо вивчати один з його творів.
1. Слухання
казки. Перевірка первинного сприймання.
Характеристика
головних дійових осіб твору.
— Назвіть дійових осіб казки.
— Хто з них є головним
героєм?
— Які слова використовує автор, щоб ми змогли
побачити характер дівчинки?
—
Чому чаклунка вирішила допомогти дівчинці?
— Яка біда була у дівчинки?
Хто допоміг
їй позбутися забудькуватості?
їй позбутися забудькуватості?
„Передбачення”
Дочитайте
речення. (Учитель читає початок речення. Учні мають знайти його в підручнику
і дочитати.)
• Та була в дівчинки одна
біда: вона ... (плутала назви квітів і
різного зілля, а то й зовсім забувала, як вони називаються).
• Дівчинка виглянула у
вікно: ... (а в саду біля квітів якась бабуся).
• Винесла вона для ... (незнайомої
бабусі молока з коржиком).
• Глянула вона на квіти, а
... (вони мовчать, ніби й не виростали на
очах і не розмовляли щойно).
2. Словникова робота.
Вправа на миттєве сприймання слів.
Слова на картках-блискавках: дівчина,
квіти, незабудка, забула, забудько, пригадала.
— Які спорідненні
слова запам'ятали? А слова, протилежні за значенням?
3. „ Взаємні
запитання”
Фізична
хвилина (рухлива)
Раз! Два! Час вставати,
Будемо відпочивати
Три! Чотири! Посідаймо.
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись
Залічик сонячний, до нас
Завітав у світлий клас
Будем бігати, стрибати
Щоб нам, зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім, вісім! Час настав
Повернутися до справ.
Сенкан
( складання за правилами коротких «віршів»)
1-рядок – словникове слово ( іменник) Айстра.
2-й рядок – прикметники ( опис ) Червона, біла,
фіолетова.
3-й рядок – дієслово ( дія ) Росте,
розцвітає, в’яне.
4-рядок – речення Восени
розпустилась красива айстра.
5-рядок – висновок. Квітка.
Тлумачення незрозумілих слів.
Літепло — тепла вода.
Гайовйк — лісовик.
Знітилася —
засоромилась.
Хутко — швидко.
4.Читання
казки учнями мовчки.
— Від чийого імені
ведеться розповідь?
Під час читання проводжу гру "Небо — земля".
Робота в парах.
— На зворотному боці квітки, прикріпленої до дошки, є план
казки. Прочитайте його. Чи все тут правильно? Розташуйте пелюстки квітки
порядку,
у якому розгортаються події в казці.
План
1.
Заблукала в лісі.
2. Розмова чарівниці з
квіточками.
3. Дівчинка приїхала в село
4. Незабудки допомагають
дівчині.
5. Біда дівчини.
6. Гра
„ Знайди і прочитай ”. Вибіркове читання.
—
Прочитайте, як дівчинка доглядала
квіти. Як квіти дякували їй за це?
—
Прочитайте, яка біда була у дівчинки.
— Прочитайте уривок, який
показує, що дівчинка була доброю не тільки до квітів, а й до людей.
— Чому дівчинка плакала у
лісі? Що з'явилося від її сліз? Прочитайте опис цих квітів.
—
Що змінилося у дівчинки з часу пригоди у лісі?
Прочитайте.
—
Чому з'явилися квіти незабудки?
7. Читання
казки в особах.
Робота в групах.
Завдання1.
—У кожній групі діти
визначають, хто читатиме слова автора, дівчинки,
гаиовика, квітів, незабудок і чарівниці.
Завдання2.
Діти в групах складають речення
зі слів на картках, що є в них на партах у
конвертиках.
Лідер групи презентує роботу, читає фрагмент казки, в якому є
це
речення.
1-ша група. Бризнули з очей дрібні
сльози і покотилися в траву.
2-га група. От котрась із нас почує
тебе, хоч би де ти була, і допоможе в скруті.
3-тя група. З того часу дівчинка
рідко коли щось забуває.
4-та
група. Коли б не була ота дівчинка забудьком, то, може, не було б і
нас,
Незабудок.
IV. Підсумок
уроку.
Кросворд .
— Флора та Незабудка хочуть перевірити, як ви запам'ятали
казку.
Для цього передали вам кросворд.
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.
Головна героїня розповіді? (Дівчинка.)
2.
Кого дівчина зустріла в кінці лісу? (Гайовик.)
3.
Які квіти утворилися з її сліз? (Незабудки.)
4.
Бабуся, яка розмовляла з квітами і дівчинкою. в (Чарівниця.)
„ Мікрофон
”
—Як
ви думаєте, чому усі квіти так хотіли допомогти дівчинці? (Тому, що вона їх
садила, доглядала, поливала і любила.)
—А що треба робити, щоб ця
квіткова краса прикрашала нашу землю постійно?
(Треба бережно
ставитись до квітів.)
—Гуляючи у лісі чи гаю,
садку чи полі, прислухайтеся до тихих розмов квітів.
І, можливо, ви
почуєте, як вони звертаються до вас:
— Ми завжди були б щасливі,
І пахучі, і красиві,
Якби в полі, в лісі, в лузі
Бачили ми тільки друзів.
Тих, які
б нас не топтали,
Без потреби не зривали.
А на
клумбах вдома, в школі
Висівали нас доволі,
Доглядали, поливали.
Ми б всім
радість дарували!
Додаток
Легенди про
незабудки
Легенда
1
Багато років тому наречений
з нареченою пішли на берег річки гуляти. Раптом дівчина побачила край стрімкого
берега невідому їй чарівну квітку і захотіла дістати її. Хлопець одразу ж
нагнувся, щоб зірвати їй квітку. Та цієї миті впав у річку. Юнак довго боровся
з течією, але даремно. Він встиг лише крикнути своїй коханій: «Не забудь мене»,
— і пішов на дно.
Дівчина на його могилі
посадила цю блакитну квіточку з берега річки, назва якої складається з останніх
слів юнака.
Легенда 2
У
німецьких народних повір'ях незабудка має властивість відкривати скарби. Якщо
хтось знайде її край дороги, то варто лише підійти до найближчої скелі і
торкнутись її квіткою, та відразу розкриється. Всередині буде багато золота,
коштовного каміння та інших скарбів.
Таємничий голос скаже, що все це можна брати, лише не можна залишати
найкраще. А найкраще — це чарівна незабудка.
Проте люди беруть золото
і забувають про квітку. На виході таємничий
голос знову застерігає: «Не забудь найкращого». І лише тепер людина
здогадується про свою помилку. Повертає назад, але скеля вже замкнулася і
замість скарбів із кишень сиплеться сміття.
Легенда З
А я прочитала легенду про
те, що незабудка виникла із сліз нареченої, яка проливала їх у час розлуки з
милим. Помітивши, як ця рослина піднялася і розквітла, вона назвала її
незабудкою й заприсягнулась: де тільки зустріне її — зривати й зберігати як
пам'ять про свого коханого.
Незабудка
— символ відчайдушної дружби і вірності, символ пам'яті в багатьох народів світу.
Назва цієї квітки передає
значення самого слова: «не забувай» — у
німців; «будь вірним» — у французів; «пам'ятай» — в англійців.
У Франції незабудки
дарують на пам'ять і зберігають як реліквію.
У Німеччині святкують День незабудки.
В Англії на свято
Травневої королеви дівчині, яку обирали королевою, наступного року дарували
вінок і букет з незабудок, щоб вона не забула свого «царювання».
* * *
Легенди
різних народів світу пояснюють походження незабудки по-різному:
• квіти із сліз ангела,
що полюбив земну красуню і при розлученні з коханою пролив сльози (Персія).
Немає коментарів:
Дописати коментар